... یاد من باشد

Thursday, March 17, 2005

پیشرفت

میگم ما چقدر پیشرفت کردیم خودمون خبر نداریما. "صاد ق هدایت" تو کتاب "اصفهان نصف جهان" نوشته:( قم- شهر مرده ها, عقربها, گداها و زوارها ) در مورد مرده هاش که والا, این جمله شایع بین مردم قم هست که صادرات قم آخونده و وارداتش مرده حالا خودتون قضاوت کنید دیگه البته حتما می دونید که چون حداقل 6تا از 7 در بهشت تو قم باز میشه هرکسی در این شهر مقدس! خاک بشه یک راست میره تو بهشت. حالا جوگیر نشین یکوقت ها (ببخشید من اهل این تعارفاتِ بعد 120 سال و اینا نیستم همه می میریم دیگه) خلاصه هم جا نداریم هم گرونه اگه مایه داری بیا. ولی به نظر من اگه خیلی دلت قلمان و حوریه می خواد می ارزه چند میلیون خرج کنی چون تضمینیه. ;) زوار هم که دیگه از ترک و عرب و بلوچ و کرد و ... هرچی دلتون بخواد پیدا میشه, شهر فرنگه. حالا اینکه چطوری زیارت میکنن خودش قضایا داره. در مورد گدا, من واقعا نمی دونم نتایج کدوم دوره تاریخیه, که اینقدر تو کل مملکت ما گدا زیاد شده چون تا اونجایی که من میدونم تکدی گری در دین زرتشت گناه محسوب میشده. اما خداییش عقرب دیگه نداره! نه بابا خیلی پیشرفت کرده این شهر نسبت به 60-70 سال پیش. یک جای دیگه تو همین کتاب نوشته: (چیزی که باید از آن جلوگیری شود خطر تریاک, الکل و ناخوشی است. نفوذ زیاد روحانیون مانع از پیشرفت جوانان شده و مردم را به غم و غصه و سوگواری واداشته. تا چند سال پیش آواز مردم نوحه بود و ... و نتیجه آن تریاک و الکل وسفلیس) حالا خودتون مقایسه کنید دیگه! نه بابا کل مملکت پیشرفت داشته!

شما میدونستین یکی از این آقایون روحانیون اوایل انقلاب دختر خودش رو بخاطر داشتن عقاید کمونیستی اعدام میکنه!؟ البته منم فقط
شنیدم. حتما حکم ارتداد مدیار رو هم شنیدید دیگه! یکی نیست به اینا بگه مگه تو قرآن نگفته در دین اجباری نیست و شما آزاد هستین انتخاب کنین منتها با تفکر؟ حالا این حکم ارتداد رو از کجا در آوردن اینا!؟ هر چند تا وقتی که ما ملت اینقدر نسبت به دینمون تعصبی نگاه بکنیم و این علما رو هم نماینده خدا رو زمین بدونیم آش همین آشه و کاسه همین کاسه. اما خوب نباید ناامید شد
در پشت چارچرخه فرسوده ای, کسی
خطی نوشته بود: "من گشته ام نبود
تو دیگر نگرد, نیست!"

این آیه ملال در من هزار مرتبه تکرار گشت و گشت
چشمم برای این همه سرگشتگی گریست
چون دوست در برابر خود می نشاندمش
تا عرصه بگوومگو می کشاندمش
در جستجوی آب حیاتی؟ در بیکران این ظلمات آیا؟
در آرزوی رحم؟ عدالت؟ دنبال عشق؟ دوست؟
ما نیز گشته ایم
و آن شیخ با چراغ همی گشت آیا تو نیز چون او انسانت آرزوست؟

گر خسته ای بمان و اگر خواستی بدان
ما را تمام لذت هستی به جستجوست
پویندگی تمامی معنای زندگیست
هرگز
"نگرد!نیست"
سزاوار مرد نیست

فریدون مشیری



3 Comments:

  • At 2:19 PM, Anonymous Anonymous said…

    hameye harfaton dorost_o_beja ,gheir az raftane olamaye eslam,ina nafas bidan

     
  • At 10:16 PM, Anonymous Anonymous said…

    اگر چند میلیون داشتم / بهشت را تو همین دنیا برای خودم درست می کنم که نقده / چرا خرج نسیه بکنم؟ / با شادباش های نوروزی!/ جای ما هم سئون قمی بخور

     
  • At 6:35 PM, Anonymous Anonymous said…

    میدونی خیلی وقتا ظاهراسکوته ما نشانه رضایت از اعماله آنهاست درسته ما نباید ناامید بشیم برای پیشرفت کردنه واقعی باید تلاش بیشتری کنیم

     

Post a Comment

<< Home