... یاد من باشد

Friday, April 01, 2005

دین

رزو مکن که خدا را جز همه جا بیابی. هر مخلوقی نشانی از خداست و هیچ مخلوقی او را هویدا نمی سازد
"مائده های زمینی"
البته نظر من اینه که انسان در حد کمالش می تونه تا حد زیادی خدا رو هویدا کنه. مطلبی که علیرضا نوشته و کامنتی که یکی از
دوستان برای اون مطلب گذاشته بود باعث شد من کمی راجع به دین و اهدافش و اینکه چطوری پیامبرها, پیامبر شدن بنویسم
البته اینم بگم که اینا عقاید خود منه اما میشه سند هم آورد براش. از اونجایی که زندگی ما آدمها وابسته به اجتماع و محیط اطرافمونه و همه اخلاقیات رو هم نمیشه در قالب قانون اساسی تعریف کرد پس چیزی به اسم دین نیازه که افراد رو مقید به رعایت یک سری قوانین ذهنی بکنه که نتیجه ش یک جامعه متعادل و نیک بشه. بگذریم که تحریفات ایجاد شده در ادیان مختلف که شامل همه ادیان هم میشه تقریبا این هدف رو در فرع قرار داده و آنچه که الان بیشتر, مردم به عنوان دین بهش مشغولند عرفیست که متناسب با نوع فرهنگ و حکومت در قالب دین به مردم ارائه شده. از نظر من هدف تمام ادیان یکی بوده که حالا بسته به موقعیت مکانی و زمانی جزئیاتشون کمی تغییر کرده و با متمدن تر شدن جوامع کامل تر شده. قشنگترین تعبیر از هدف دین رو, به نظر من, دین زرتشت داره: پندار نیک, گفتار نیک, کردار نیک
اما اینکه چطور شد که پیامبر, پیامبر شد؟ همونطور که می دونید همه پیامبرها یک جورایی خلوت گزین و اهل تفکر بودن, مثلا محمد که مدتها در کوه نور به تفکر می گذرانده و یا زرتشت که خانواده اش رو رها می کنه و به دنبال یافتن پاسخ برای آنچه ذهنش رو مشوش کرده دور جهان می گرده و سرانجام برطبق منابع یونانی 7 سال در غاری در تنهایی به تفکر مشغول میشه و به همین صورت بقیه پیامبرها. پس چه نتیجه ای میشه گرفت؟ اینکه در هرکدوم از اون اعصار یک آدم معقول و اهل تفکر و شجاعی پیدا شده که بیشتر از بقیه حالیش می شده و برای اینکه بتونه حرفها و تفکراتش رو به مردم بفهمونه و بقبولانه اونها رو در قالب وحی الهی برای مردم بیان می کنه در صورتی که این وحی همون الهامات درونی و تفکراتش بوده. همینه که می بینیم در برخی دوره ها در یک جامعه 2-3 تا پیامبر داریم. متاسفانه تحریفات و خرافه پرستیهایی که وارد دین شده و خدای وحشتناکی که روحانیون دینی برای مردم ساختند باعث شده مردم حتی از فکر کردن هم بترسند و یا فهم و شعور خودشون رو در حدی نبینند که خودشون بتونند خدا و دین رو درک کنند. در مورد خرافه پرستی و پرداختن به فرعیات بطور افراطی این رو ببینید. من فکر می کردم تو ایران و بین مسلمونها این حرکات رایجه. متاسفم

22 Comments:

  • At 5:06 AM, Blogger مهدی said…

    Refering to the first sentence! God is not something meant to be looked for. If you see yourself you see the God ... You could say that God is almost the lovable part of us.

     
  • At 7:11 AM, Blogger عاطفه said…

    آقا مهدی حرف شما کاملا درسته. اون جمله مال کتاب "مائده های زمینی" یه. منم نظر خودمو بعدش گفتم که انسان در حد کمال میتونه خدا رو هویدا کنه اما این جمله شما رو خیلی دوست دارم: god is the lovable part of us.
    خیلی تعبیر قشنگیه. مرسی

     
  • At 6:41 PM, Anonymous Anonymous said…

    سلام...خوب با نود درصدش(بلکه هم یکمقدار بیشتر) مخالفم...به هر حال ترجیح می دهم در فرصتی مناسب با یکدیگر در این مورد به خصوص چت و یا گفتگو کنیم...خسته تر از انم که یک بحث دنباله دار و طولانی مکتوب را شروع کنم

     
  • At 1:57 AM, Anonymous Anonymous said…

    salam va tashakor az lotfet

     
  • At 11:16 PM, Anonymous Anonymous said…

    به نظره من هر کس با توجه به نیازهاش خدارو می شناسه

     
  • At 12:15 AM, Anonymous Anonymous said…

    اولا، معرفی کنم که من همونم که اون کامنت رو گذاشته بود!
    به نظر من یک خورده می لنگه، یعنی شما معتقدی اساسا وحی ای در کار نبوده در مورد هیچ کدوم؟ و اینها آدمهایی بودند که رهبرای خوبی بودند، ایده هاشون رو ترویج دادند؟
    با این تئوری یک جورایی می شه گفت که خدا مستقیم به کار زمینی ها دخالت نمی کنه، یک چیزی تو پس زمینه مغز همشون هست، شاید یکیشون که مایه رهبری داره و تو خودشم هر از گاهی فکر می کنه یک هو به سرش بزنه ایده هاش رو تبلیغ کنه. حالا در مورد معجزه چی می گی؟ معجزه ها بی خود و ساختگی هستند یا خدا عملا یک چیزی می داده دست یارو رهبر خوبه که بتونه حرفش رو ثابت کنه؟
    من معتقدم مستقیم دخالت می کنه خدا. موسی معجزه داشته که می شه روش شک کرد ولی مال عیسی رو هیچ جوری نمی تونید شک کنید، چون تو یک شهر خیلی مذهبی بدون پدر به دنیا می یاد و وقتی می یاند مریم رو بازخواست کنند می گه از خودش بپرسید و بچه چند روزه تو گهواره شروع می کنه توضیح دادن! قصه رو همه گفتند و هیچ توضیح سحر آمیزی هم نمیشه واسش درست کرد.
    این وسط فقط محمد بوده که معجزه نداشته. قرآن که توش پر از سوتی هست. اونای دیگه هم که براش درست کردند مثل نصف کردن ماه، بهتر هست فراموش بشند چون خیلی آبرو بری هستند.
    اما اصل حرفت که همه دینها یکی هستند درسته به نظر من. پیامبر آخری هم عیسی است که دنیا رو متحول می کنه و هنوز هم بیشترین جمعیت زمین مسیحی هستند. اسلام هم به دلیل تلقینهای علی، و از روی یهودیت درست می شه. ایده های دینی که قرار بوده پیامبر اسلام بیاره رو تو رفتار های علی می شه دید. نهج البلاغه اش هم سوتی های قرآن رو نداره.

     
  • At 9:29 PM, Anonymous Anonymous said…

    سلام
    دوستم به من كفته كه بخون اميدوارم كه متن خوبي براي خوندن داشته باشه
    موفق باشيد

     
  • At 12:07 AM, Blogger عاطفه said…

    نه! من اصلا نمی گم که وحی در کار نبوده بلکه معتقدم این وحی به این صورت که گفته شده یعنی فرشته و این حرفها نبوده بلکه وحی بصورت مجموع الهامات درونی و تفکر بوده اما پیامبرا برای اینکه عوام حرفشون رو بپذیرن اینطور توصیف کردن(اینکه خدا بیاد یک فرشته رو که از نظر مقام از انسان پایین تر هست واسطه قرار بده برام جای شک و شبهه داره) و این اتفاقا یعنی خدا دخالت داره. درسته من معتقدم همه آدمها قابلیت پیامبر شدن دارن منتها باید راه رو درست برن. اما در مورد معجزه من منکرش نیستم ولی بعد از اینکه طرف پیامبر شده, من فکر نمی کنم چون عیسی, عیسی بوده اون معجزه شده بلکه به نظرم چون مریم, مریم بوده اون معجزه اتفاق میفته. معجزه کار اون شخص نیست کار خداست و در مورد غیر پیامبر هم اتفاق افتاده و میفته. البته یک چیزی رو هم در نظر داشته باشیم که گاهی چون دلیل علمی چیزی کشف نشده در زمان خودش معجزه به نظر میرسه. به نظر من قرآن هم برای محمد که سوادی نداشته معجزست اما لزومی داره حتما پیامبر معجزه داشته باشه؟ با این تعریف من از وحی فکر نمی کنم. میشه یکی دو نمونه از سوتیهای قرآن رو بگی؟

     
  • At 7:20 AM, Anonymous Anonymous said…

    اولین سوتیش اینه که می شه بهش شک کرد. معجزه برای کسی که می بیندش نباید شک پذیر باشه (مگر تو دلش باور کنه ولی به زبون منکر) بردار یک شاهکار ادبی بخون مجبور می شی به زرت و پرت بیافتی که نه قرآن جامع هست یا باید تفسیرش کرد یا مخاطبش عام بوده و از این چیزها. سوتی: مردان بر زنان قوامین (حکم کسی که بهش تکیه می کنند) هستند و حق دارند (و بعضی وقتها لازم هم هست) که زنان رو بزنند تا آدم بشند!
    2) کی گفته پیامبر سواد نداشته؟ بچگی دیر بوده، بعد تاجر می شه. از همه بچه های مکه بیشتر سفر می ره و بیشتر آدم می بینه. از همه بیشتر تو مکه رو عقلش حساب می شده. قضیه سنگ حجرالاسود رو که شنیدی. از محمد می خواند بیاد یک فکری بکنه غائله خاتمه پیدا کنه که ایده عبا رو میده. کاملا آدم باهوش و با سوادی بوده
    3) فرقی نمی کنه به مریم می خوای نسبتش بدی یا به عیسی چیزی که برای من مهمه اینه که این معجزه ای هست که نمی شه به این سادگی منکرش شد.
    4) دینی که خداوند می خواسته آخرین دین باشه که تحریف نشه از همشون بیشتر تحریف شده. دو تا فرقه داره که به خون هم تشنه اند و اساس ایدئولوژیشون فرق می کنه. از نظر آماری چیزی که مسلمونهای دنیا بهش اعتقاد دارند (شما و خودم رو نمی گم ها!) زمین تا آسمون با حقوق بشر و تمایلات درونیش (سرتاسر اجبار و ترس و نابرابری ) هست.
    ولی چیزی که از مسیحیت بعد از انحراف دوران وسطی مونده و عموم مسیحی ها از لحاظ آماری قبول دارند صد پله بهتر از بقیه دینهای دیگه نزدیک به معیارهای انسانی هست.
    5) نمی گم مسحیت خوبه ها! نه اونم قاطی داره ولی اسلام یک کلاه گشاد و گنده است که سر یک میلیارد آدم که هنوز جزو خنگ ترین آدمهای کره خاکی حساب می آیند رفته

     
  • At 7:25 AM, Anonymous Anonymous said…

    با فرشته لازم نبودن مشکلی ندارم. اساسا خیلی هاش هم بی فرشته بوده. ولی فرشته هم حالا اگه در رکاب پیامبر باشه طوری نمی شه! اینکه پیامبر لازم هست معجزه داشته باشه یا نه رو هنوز نمی دونم. به نظرم تا وقتی مردم حرفش رو قبول می کنند لازم نیست ولی بعد اگه به این دلیل به محمد ایمان بیاریم می بینیم خودش گفته همه باید معجزه داشته باشند (مطمئن نیستم. گفته؟) بعد چون خودش معجزه نداره مجبور می شی بی خیالش شی!

     
  • At 9:39 PM, Blogger عاطفه said…

    اگه بخواهی اینا رو بگی سوتی که خوب تو نهج البلاغه هم هست ندیدی!؟ میگه زن مثل عقرب می مونه و یا اینکه زن ناقصه و از این دست سوتیها زیاد داره البته من می گم اینا رو باید با زمان و مکان تطیبق بدی. تو جامعه عرب که هنوز زنهاشون شناسنامه ندارند!!!! چه توقعی میشه داشت اونم اون زمان که دخترهاشون رو زنده به گور می کردن. اما در کل می دونی چیه؟! به نظرم اصلا بحث کردن سر این ادیانی که همشون تحریف شدن کار بیخودیه. من گفتم به نظرم همه ادیان هدفشون یکیه پس فکر کنم بهتره بجای اینکه دنبال این باشیم که کدوم بوده کدوم نبوده و این حرفا همون 3تا اصل رو تو زندگیمون پیاده کنیم بدون اینکه دغدغه این رو داشته باشیم که اسم دینمون چیه

     
  • At 10:19 PM, Anonymous Anonymous said…

    اولا خیلی حال می دی بحث می کنی! آدم اینجوری کم پیدا کرده بودم.
    دوما کاش می تونستم رو کنم کی هستم
    سوما، پس تو هم مثل من و مهدی به اون دینه که اسمش نمی دونم چی بود پایبندی! دین بی اسمی که هر چیز خوب توش راه داره هر چیز بد راه نداره. به هیچ آخوندی هم از هیچ فرقه ای تعلق نداره. این جور معنویت خیلی مد شده
    چهارم ، خداوند جهانیان رو از دست مسلمونها در امان بداره ، تا حالا فقط تو کشورهای خودشون زور می گفتند حالا مدعی بقیه کشورها هم شدند.

     
  • At 11:55 PM, Blogger عاطفه said…

    اولا فکر کنم بتونم حدس بزنم کی هستی از سبک نوشتارت پس نیاز نیست رو کنی. دوما زیاد شدن این سبک معنویت نتایج الطاف روحانیت تو همه دینهاست

     
  • At 12:20 AM, Blogger عاطفه said…

    oon dinam esmesh "other" bood

     
  • At 12:35 AM, Blogger Farid said…

    sharmande ke farsi neminevisam, keyboardam inja farsi nadare....
    vala ie soal: hame ja mibinam ke harf az "be samte KHOOBII" harekat kardan ya az "BADI" door shodane. hich ideaie nadaram ke manzoor az "KHOOBI" ya "BADI" chie. be nazare man nesbie kamelan. chizi ke baraie ie nafar "KHOOBE" (kerdare nik), momkene baraie yeki dige kamelna (BAD) bashe. hala chejoori mikhaien roo ie chize nesbi , ie ghanoon e oomoomi bezarin be esme din? nagin ke din ham tabe makan o zaman e, chon javab midam : na be andazeie kafi nist. oosoolan age ie ede age dore ham jam beshan ke alaghashoon "DOZDI" bashe, va taied konan ke dozdi khoobe va hameie jameshoon ham ba in hal konan, mage maraz daran beran zire saieie din ke mige dozdi bade? (mesal bozorg shode ast, gir be mesal nadin lotfan).....

     
  • At 7:47 AM, Blogger Ali.Mohtashami said…

    مطلبت خيلي خوب و جوندار بود ... فقط فونت اينجا رو هم درست كني بهتره

     
  • At 7:53 PM, Blogger عاطفه said…

    اول: خدمت آقا فرید و سایر دوستان, اینجا راحت باشین و به هرکدان از زبانهای فارسی, انگلیسی و فارگلیسی که مایلید بنویسید
    دوم: منم معتقدم خوبی و بدی نسبی هستند. البته گاهی اوقات اصل خوبی ثابته و این روشهاست که بسته به موقعیت فرق می کنه. مثلا: کمک کردن به آدمها همیشه کار خوبیه اما وقتی می خواهی به یک بیچاره ای کمک کنی ممکنه کمک مالی کار درستی نباشه پس این اصل که کمک کردن خوبه ثابته اما نحوه اون کمک بسته به اون شخص و موقعیت داره. در مورد بقیه هم همینطور. ترجیح میدم بطور مفصل یک پست در این مورد بگذارم.
    سوم: من شما گفتی نگو اما من می گم بابا بخدا بیشتر اصول دین وابسته به مکان وزمانه مخصوصا اون دینی که من تعریف کردم.

     
  • At 9:14 PM, Anonymous Anonymous said…

    salam atefe joon chetori?Zahra khoobe,chikaara mikoni?
    mibinam ke hesaabi rafti roo manbar ershaad o in harfa,bebin az man be to nasihat ina ro veleshoon kon to chikaar dari aslan harkas har kari doos dare bokone damesh garm , inhame ketabe falsafi hast,jamee shenasi,ravanshenasi inhame adamaye barjaste,inhame dark hast shoor hast sib hast erfaan hast ,zehneto dargir nakon,adam khodesh bere donbalae soalaye khodesh behtar az ine ke baghie biaan loghmeye javide bezaran too dahanesh in karie ke man o to hezaar nafare dige ham mikonim va raazi ham mishim,kholase saale no ham mobarak,salaam ham beresoon .

     
  • At 10:09 PM, Anonymous Anonymous said…

    kheili khobe ke to belakhare harfe in mozoo ro shoro kardi,va kheili khoshhalam ke hanooz adamaei hastan ke gheir az khodeshoon be in masael fekr mikonan bavaram nemishod in adama vojoode khareji(physici) daran ,khodet ke midooni ta hala peyda nakarde boodeim,movafagh bashi,edame bede ,

     
  • At 10:09 PM, Anonymous Anonymous said…

    kheili khobe ke to belakhare harfe in mozoo ro shoro kardi,va kheili khoshhalam ke hanooz adamaei hastan ke gheir az khodeshoon be in masael fekr mikonan bavaram nemishod in adama vojoode khareji(physici) daran ,khodet ke midooni ta hala peyda nakarde boodeim,movafagh bashi,edame bede ,

     
  • At 8:22 PM, Blogger عاطفه said…

    سلام سیمین جون. این طرفا؟ نه بابا من بالا منبر نرفتم فقط نظرم رو گفتم. بعدشم من خودم به نوبه خودم اصلا خوشم نمیاد لقمه جویده دهنم بذارن. سال نو تو هم مبارک

     
  • At 10:57 AM, Anonymous Anonymous said…

    Several practitioners are pleased to combine any because of these strategies. Case among the great things that may perhaps be at the time you use the net to find a suitable provider of men sizegenetics. This really is a far better method than taking a look at phone publications and even newspapers commercials. It's so much simpler in an effort to customize the experience when you finally attend a web page. While using greatest websites, you can have search functions designed to will allow you to restrict your search to places or areas. You need in a position to find out equally scheduling details and a menus of prices.
    http://sizegenetics-reviewx.tumblr.com/

     

Post a Comment

<< Home