... یاد من باشد

Saturday, September 03, 2005

لذتِ باورِ مرگ

مرگ، تنها واقعیتی که در مورد همه انسانها، فقیر و غنی، کوچک و بزرگ، پبر و جوان، زن و مرد، خوب و بد، همه و همه مشترک است. تقریبا 99% آدم ها از این کلمه سه حرفی گریزانند. حرف زدن راجع بهش رو دوست ندارند چه برسه به فکر کردن. یادآوریش رو مایه غم و اندوه و ناامیدی می دونند و حتی گاهی علنا اعتراف به ترس از مرگ می کنند. اما من فکر می کنم اگر با مرگ به عنوان واقعیتی که هر لحظه ممکنه رخ بده روبرو بشیم اونوقت تمام تلاشمون رو می کنیم که کوچکترین فرصت ها و لحظات رو برای لذت بردن از دست ندیم. به غم و غصه بگیم جل و پلاسش رو از زندگیمون جمع کنه و بره. می تونیم زندگی سرشار از لذت های ناب داشته باشیم، حتی اگر عمر این زندگی لحظه باشه. لحظات برگشت ناپذیرند چون من همیشه من نیستم
این نوع نگرش به انسان شجاعت و شهامت میده. شهامت خود بودن. رها و آزاد بودن. دوست داشتن. لذت بردن. شجاعت بیان. بیان قشنگ ترین جمله دنیا. دوستت دارم
یاد صادق هدایت و نوشته هاش افتادم که آدم ها معتقدند باعث افسردگی و ناامیدی میشه اما من معتقدم آدم می تونه از آثار هدایت انگیزه زندگی پیدا کنه چون می بینه شرایط تا چه حد ظرفیت بد شدن داره

11 Comments:

  • At 7:24 PM, Anonymous Anonymous said…

    خوشحالم که اولین نفرم که پیام میگذارم. ممنون از هایدیگرتون. راستش به نظر من ترس از مرگ عزیزان ترسناک تره تا مرگ خود. این ترس بخاطر حس جاودانگی ما و هم بخاطر ترس از ناشناخته هاست. یا شاید بزرگتر از همه ترس از فراموشی مطلق. ترس از اون تنهایی همیشگی. ولی فکر کنم این مرگ هم یک روزی حل بشه حالا کی نمیدونم ولی میشه. حل میشه معمای مرگ.

     
  • At 9:42 PM, Anonymous Anonymous said…

    شهلا
    نویسنده پیام اول کار من را ساده تر
    .کرد، چون با ایشون شدیدن موافقم

     
  • At 10:27 PM, Blogger مهدی said…

    این مرگ و فکرش ولی میتونه آدم رو در حالت خلا قرار بده، انگار که زمان وجود نداره ...

     
  • At 11:29 PM, Anonymous Anonymous said…

    من هم یادم باشه بگم که / بعد از این همه دلمردگی در این وبلاگ ها / خدا اگر هست / پدر و مادرت را بعد از صد و بیست سال بیامرزد / که در چهار خط / این همه از لذت و زندگی نوشته ای / و از مرگواره های هدایت هم / به زندگی رسیده ای! / بابا ایول، به علی.

     
  • At 3:55 PM, Blogger Peyman said…

    می ترسم وقتی سعی کردیم از لحظه لحظه زندگی لذّت ببریم یک هو حیرون شیم که چرا از هیچ چیز لذّت نمی بریم!

     
  • At 12:35 AM, Blogger عاطفه said…

    اول یک سوال از آبتین بپرسم. ترس از فراموشی و تنهایی تا وقتی زنده ایم معنی داره بعد از مرگ رو نمی فهمم؟ اما به هرحال چه بترسیم چه نه واقعیتیه که وجود داره پس بهتره لذت ببریم از دو روز زندگی
    با مهدی موافقم اما این ما هستیم که مسیرمون رو انتخاب می کنیم. خلا یا لذت
    پیمان واقعا می شه آدم از هیچ چیزی لذت نبره؟ آره وقتی یک چیزی برای لذت بردن کم داره

     
  • At 9:40 PM, Anonymous Anonymous said…

    تو ابن روزای بی هوس / شوت مردن تو تنم...

     
  • At 10:28 PM, Blogger Majid Zohari said…

    این نوشته من را به یاد قطعه‌ی "مرگ" از زنده‌یاد صادق هدايت انداخت. او نيز از مرگ با ستايش و دليری یاد کرده بود.

     
  • At 2:28 AM, Anonymous Anonymous said…

    منم با عقیدت موافقم اما چون چیزی به نام مرگ هست ما سعی می کنیم دو روز دنیا را درست و لذت بخش بگزرونیم به قول سهراب:اگر مرگ نبود دست ما پی چیزی می گشت

     
  • At 8:31 AM, Anonymous Anonymous said…

    به نظرم ترس از مرگ عزيزان كه به نوعي ناشي از همون حس خودخواهي معني داره اما ترس از مرگ !!! بيشتر حس كنجكاوي دارم كه چه خبره تا حالا هيچ كس خبر نداده البته منظورم موثقه نه توهمات عالمان اديان كلا بايد ناشناخته جالب و سختي باشه چون بي همراهي و متكي به خودت مرسي از نوشتت اين كامنت دونيت هم خراب بود و ال براي قبلي ها هم مي گذاشتم

     
  • At 8:30 PM, Anonymous Anonymous said…

    ما معمولا وقتي از چيزي آگاهي نداريم و اون چيز هم ناشناخته هست ازش ميترسيم و در ذهن خودمون از اون يك غول ميسازيم. فرض كنيد ما هر شب خواب بد ببينيم ديگه از خوابيدن ميترسيم حالا با يك تعريف عامه مرگ رو يك خواب ابدي بحساب بياريم حتما ازون خواهيم ترسيد چون هم ممكنه توش عذاب باشه و هم تنهايي. مثل خوابي كه دارين خفه ميشين يا توي يك ده مخروبه تاريك گم شدين . ما هممون احتمال ميديم كه اون خواب بدا ، بياد سراغمون . شايد اين يك فكر ساده و عاميانه باشه ولي وجود داره مگر اينكه زير همه چيز بزنيد و منكر چيزي غير از جسم شويد كه در اون صورت مرگ باز هم عذاب آوره چون لذت بودن رو از شما ميگيره. چاره اي نيست بايد فعلا به بي خيالي زد تا اين مشكل هم مثل زير يك ميكروسكپ يا پشت يك تلسكوپ حل بشه. هميشه خوش باشيد.

     

Post a Comment

<< Home